Belangrijke trends in facility management

office management
10 maart 2021

Facilitaire dienstverlening is de voorbije jaren sterk veranderd en zal ook naar de toekomst blijven evolueren. Dit is niet verwonderlijk gezien de verschillende gebeurtenissen en veranderingen binnen onze maatschappij, technologische vooruitgang en een verschuiving in de manier waarop mensen werken.

Om vooruitgang te boeken en te blijven groeien, moeten facilitaire diensten inspelen op dergelijke trends. In deze blog willen we graag enkele belangrijke trends in facility management belichten die de sector nu en de komende jaren sterk zal beïnvloeden.

Een goed begrip van deze trends is dan ook essentieel voor een sterke toekomstgerichte facilitaire dienstverlening en kan voor bedrijven extra inzicht bieden bij het bepalen van hun noden inzake facilitaire diensten en het zoeken van de geschikte facility management partner.

Facility management als partner van bedrijven

COVID-19 heeft geleid tot drastische wijzigingen in de manier waarop we werken en een beroep doen op een facilitaire partner. In de keuze naar de juiste facility management partner gaan ondernemingen steeds meer op zoek naar een partner die niet alleen een breed gamma aan facilitaire diensten aanbiedt, maar ook dezelfde visie hanteert. Onderstaande trends hebben daar ook een duidelijke impact op. Een facility management bedrijf moet steeds kunnen meedenken in functie van de noden en behoeften van haar klanten.

Focus op de werknemer en werkbeleving

Heel wat bedrijven ontdekten de voorbije jaren dat de sleutel tot een productieve business een gemotiveerde werknemer is. Het aantrekken en behouden van het juiste talent is een belangrijk doel geworden waarbij sterk rekening gehouden moet worden met de veranderlijke eisen van de werknemer. Voorbeelden hiervan zijn bv. flexibiliteit, een goede balans tussen werk en privé, een comfortabele werkomgeving met de nodige infrastructuur om taken zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

Door corona werken werknemers steeds vaker op locatie of thuis, wat betekent dat bedrijven hun kantoorruimtes moeten herdefiniëren en afstemmen. Fysieke werkplekken zijn eenvoudiger om in te kleden als aangename werkplekken waar werknemers genieten van een voedzame catering, een meer ergonomische werkomgeving, een betere luchtkwaliteit en een hele reeks andere voordelen. Medewerkers die regelmatig thuiswerken kunnen een gebrek aan samenwerking en communicatie, een gevoel van eenzaamheid, gebrek aan betrokkenheid en mentale en fysieke gezondheidsklachten ervaren. Het gebrek aan betrokkenheid van werknemers kan een echte kost worden voor bedrijven – zowel in termen van productiviteitsverlies als in termen van verlies van talent wanneer werknemers op zoek gaan naar nieuwe en opwindende mogelijkheden.

Hoewel het concept van thuiswerken door corona de afgelopen maanden aan populariteit heeft gewonnen, is de overstap naar een combinatie van werken op kantoor en thuis het meest wenselijk. Samen met onze klanten en specialisten richten we ons op het creëren van fijne werkplekken die leiden tot tevreden en productieve werknemers, ongeacht of de werkplek fysiek of virtueel is.

Een gezonde werkomgeving

Een gezonde werknemer, is een productieve werknemer en dat beseffen heel wat ondernemingen tegenwoordig maar al te goed. Bovendien heeft het coronavirus eens te meer aangetoond dat een schone en gezonde werkomgeving essentieel is voor uw bedrijfswerking en onze economie in het algemeen.

Een aangename en gezonde klimaatregeling, schone en hygiënische werk- en sanitaire ruimtes, ontspannende groene zones binnen uw bedrijf, het zijn slechts enkele manieren waarop facility management kan inspelen op deze trend en uw bedrijf kan omtoveren tot een comfortabele en gezonde werkplek.

ecologie

Het belang van duurzaamheid

Duurzaamheid en een beter leefmilieu zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij, sterker nog, deze pijlers vormen de maatstaf voor de toekomst. En dat is ook te merken in het bedrijfsleven. Ondernemingen en organisaties allerhande zoeken steeds vaker naar manieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Gaande van papierloze kantoren en een efficiënt afval- en recyclagebeleid tot energiebesparende kantoorgebouwen en het gebruik van ecologisch verantwoorde middelen.

Door hun vakkennis en steeds de vinger aan de pols te houden kunnen facilitaire dienstverleners  ook hier een meerwaarde betekenen als professionele partner van de bedrijfswereld. Het gebruik van milieuvriendelijke schoonmaak- en greencare producten, herbruikbare koffiebekers, fair trade koffie en thee, preventief onderhoud van HVAC-installaties en groendaken, het zijn stuk voor stuk oplossingen voor een duurzaam facility management.

De kracht van technologie en data

Een laatste trend die facilitaire diensten sterk beïnvloedt is de technologische evolutie van de voorbije jaren. Door de komst van de digitalisering is het belang van data enorm gegroeid. Data bevat relevante informatie die bedrijven kunnen gebruiken om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren. Hetzelfde geldt voor facility management. Op basis van waardevolle data verzameld via verschillende innovatieve middelen zoals sensortechnologie, kunnen facilitaire dienstverleners sneller en efficiënter werken. Zo kan deze data hen vertellen wanneer vergaderruimtes dienen schoongemaakt te worden, wanneer sanitaire voorzieningen aangevuld moeten worden en HVAC-installaties nagekeken moeten worden.

Daarnaast zorgt de technologische vooruitgang voor het verder ontwikkelen van AI of Artificiële Intelligentie en smart technology binnen facility management. Robots kunnen ingezet worden voor het schoonmaken van kantoren, kantoorgebouwen kunnen volledig ingesteld worden tot veilige, schone en aangename werkomgevingen door de komst van smart buildings, enzovoort.

Er zal een stijgende vraag zijn naar uitstekende, individuele service-ervaringen waarbij werknemers op kantoor, thuis, of zelfs op externe hubs kunnen werken; plekken waar de technologische mogelijkheden uitgebreider zijn dan thuis. Om tegemoet te komen aan de steeds veranderlijke noden en behoeften van de werknemers en een zo efficiënt, productief en duurzaam mogelijke bedrijfswerking te kunnen behouden, kiezen bedrijven vaker voor een ervaren partner in facilitaire diensten.

Wenst u meer te weten over hoe Iris inspeelt op de belangrijke trends binnen facility management en hoe onze facilitaire diensten uw bedrijf kunnen omvormen tot een aangename, gezonde en schone werkomgeving? Download dan nu het Iris Facility management e-book. Wenst u meer concrete informatie over onze facilitaire dienstverlening. Neem dan snel contact op met ons! We bespreken graag de verschillende mogelijkheden voor uw bedrijf.

Recente blogposts

schoonmaakcobot

Iris introduceert eerste schoonmaakcobot in België bij ziekenhuis

Deze week introduceert facilitaire en industriële dienstverlener Iris het gebruik van een schoonmaakcobot in de ziekenhuizen van Chirec in Brussel. Een cobot of co-robot is een robot die bedoeld is om samen te werken met mensen in een gemeenschappelijke werkomgeving. Een cobot verschilt daarmee van andere robots.
onthaal Iris

Belangrijke trends in facility management

Facilitaire dienstverlening is de voorbije jaren sterk veranderd en zal ook naar de toekomst blijven evolueren. Dit is niet verwonderlijk gezien de verschillende gebeurtenissen en veranderingen binnen onze maatschappij, technologische vooruitgang en een verschuiving in de manier waarop mensen werken.
desinfectie en schoonmaak industrie

Desinfecteren door verneveling: snel en efficiënt

Door de huidige gezondheidssituatie zetten bedrijven steeds meer in op het desinfecteren van de werkplaats. Zelfs nu thuiswerken een prominentere plek krijgt in het bedrijfsleven, blijft het cruciaal om de werkvloer steeds schoon, netjes en gezond te houden. Niet elke sector is in staat om werknemers fulltime te laten telewerken.

Bringing betterness to people’s premises