In de industriële sector is corrosie een veelvoorkomend probleem. Het is een chemisch proces waarbij het metalen oppervlak van industriële installaties aangetast wordt en ze zo onstabiel en zwak maakt. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties en een verminderde productiviteit van uw bedrijf. Om uw industriële constructies te beschermen tegen de verschillende vormen van corrosie, kan een anticorrosieve metaallaag aangebracht worden op het stalen oppervlak.
Dit proces heet metallisatie en gebeurt handmatig. Met een spuitpistool wordt er een zink aluminium- legering typisch ZnAL 85/15 of Aluminiumlegering (thermal sprayed Aluminium TSA, typisch Al 99.9%) op de installatie gespoten. Daarna volgt een natlaksysteem waardoor uw metaalconstructie opnieuw geschikt is voor tal van buitentoepassingen.
Metallisatielagen kunnen zowel elektrisch als met gas aangebracht worden in uw of ons atelier maar ook op uw werf.
Bij Iris beschikken we over verschillende metallisatiemachines die enkele belangrijke voordelen kunnen bieden voor uw industriële installaties, namelijk:
- Het biedt een kathodische bescherming tegen roest en andere vormen van corrosie, ook onder isolatie
- Het zorgt voor een perfect oppervlak voor industriële coating
- Door metallisatie verlengt u de levensduur van uw metaalconstructies
- Ook aangewezen voor offshore bedrijven want het beschermt windmolens, boorplatformen en dergelijke tegen het gure zeeklimaat
- Kan zowel in ons atelier uitgevoerd worden als op uw werf
Thermisch gespoten deklagen worden vooral toegepast voor hoge corrosiebescherming. Zeer vaak is dit toepassing van een object in omgeving van of in (zee)water. De beschermduur van de lagen kan gelijk zijn aan de levensduur van het object: 40 tot 60 jaar of langer. Afhankelijk van het type van de aangebrachte laag, de bijhorende laagdikte en de aard van de constructie zijn de directe applicatiekosten 1,5 tot 2 maal hoger dan bij verf dat direct op staal is aangebracht. Thermisch gespoten deklagen komen dan ook in aanmerking als de integrale kosten over de totale levensduur van de constructie lager zijn dan bij gebruikelijke verflagen.