Sinds juni 2022 wordt Ella ingezet bij Iris. Zij maakt de vloeren schoon in een high-traffic locatie zoals de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen en is een echte eyecatcher. ‘Wat Ella bijzonder maakt, is dat ze een robot is met menselijke karaktertrekken”, legt Philippe Vekemans, Director Iris Facility Solutions, uit.
“Deze robot rijdt haar werkronde volgens een voorgeprogrammeerd schema en wijkt hier niet van af. De intelligente software scheidt personen van vaste objecten als stoelen en tafels en vraagt dan ook vriendelijk om een stap opzij te zetten.” En dat doet zij terwijl de rest van het schoonmaakteam de handen vrij heeft voor andere werkzaamheden. Alleen de zware repetitieve werkzaamheden worden door de robot uitgevoerd.
“Onze schoonmaakmedewerkers krijgen de lichtere taken toebedeeld, terwijl de kwaliteit van de vloerreiniging erop vooruit gaat”, licht Philippe toe. Samen met Karel de Grote Hogeschool heeft Iris niet alleen naar het kostenplaatje gekeken maar ook naar winst op lange termijn. En die is niet min: de efficiëntie van de schoonmaak en de schoonmaakkwaliteit wordt verhoogd en het verzuim verlaagd.
Schoonmaakrobot Ella is aaibaar
Ella gooit hoge ogen qua aaibaarheid. De robot beschikt over een digitaal gezicht, zingt liedjes, kan praten en als je iets tegen haar zegt, geeft ze antwoord. Je kunt er menselijke contouren in herkennen en dat zorgt voor positieve reacties. Dat sluit naadloos aan bij de visie van Iris, zoals Philippe benadrukt. “We zorgen voor fantastische werkplekken, zodat onze klant zich op zijn eigen kerntaken kan concentreren. Een goed ingerichte werkplek inspireert om productiever te zijn en houdt iedereen gezond en wel”.
Wanneer de mapping geplaatst is, wordt de mapping ingeladen. De operator start de werkzaamheden eenvoudig met een app. Vanaf dat moment wordt de machine autonoom.
Success verzekerd?
We kunnen nu al wel zeggen dat door het robotiseren van hoogfrequente taken de kwaliteit en efficiëntie van de schoonmaak omhoog gaat”, zegt Jef Van der Wee, Directeur Beheer en Transformatie van de Karel de Grote Hogeschool. “Het sluit ook aan bij onze behoeften. Als hogeschool hebben we als doelstelling om vooruitstrevend en innovatief te zijn en de digitalisering te omarmen. We gebruiken de technologie om het personeel te ondersteunen en te ontlasten. De uren die vrijkomen zetten we in voor werk dat meer toegevoegde waarde biedt. Dat kan door de schoonmakers naast hun gebruikelijke werkzaamheden een aanspreekpunt te laten zijn. Het watergebruik is ook een stuk lager dan bij andere machines. Met het oog op duurzaamheid en het mileu zijn wij ook tevreden. Voor de rest moeten we afwachten hoe de robot verder zijn vruchten gaat afwerpen op de lange termijn.”