Iris Industry Solutions streeft naar een duurzame ontwikkeling en is ervan overtuigd dat goede ondernemersprestaties enkel wordt behaald zodra er balans is tussen People, Planet en Profit, ofwel in Iris taal: Betterness!
Iris Industry Solutions is C02-prestatieladder niveau 5 gecertifieerd en streeft middels haar doelstellingen ernaar om haar C02-footprint jaar na jaar te verlagen.
ONZE REDUCTIEMAATREGELEN LONEN!
Een belangrijk uitgangspunt hierbij is het streven naar een zo’n klein mogelijk ecologische voetafdruk. Het jaarlijks in kaart brengen van onze CO2 footprint biedt Iris de kans om haar uitstoot te monitoren en te sturen op maatregelen om CO2-emissies te reduceren en de bedrijfsvoering te verduurzamen.
We streven naar een vermindering van de totale uitstoot van 46% tegen 2030 (met als referentiejaar 2019) voor volgende emissies:
- Scope 1 (directe uitstoot van het bedrijf)
- Scope 2 (indirecte uitstoot van het bedrijf)
- Scope 3 (indirecte uitstoot door derde partijen)
De CO2 emissies van Iris Industry Solutions (scope 1 & 2) blijft afhankelijk van de hoeveelheid werk en de werkmethode voor het verwijderen van een bestaande coating die mag en kan worden toegepast op onze projecten. Iris Industry Solutions heeft haar buitenlandse activiteiten in Frankrijk en Nederland uitgebreid, maar ook onze activiteiten in het in-house atelier zijn toegenomen. Dit zorgt voor een lichte stijging van onze CO2-footprint aangezien onze werkplaatsen meer energie consumeren dan we op projecten verbruiken.
REDUCTIE OBJECTIEVEN VOOR 2030
Wat betreft onze indirecte CO2-emissies (scope 3), gegenereerd door onze zaken met onze klanten en leveranciers, trachten we aan de hand van onze ketenanalyse onze footprint continu te reduceren.
Reductiedoelstelling scope 1-2:
Op weg naar 46% CO₂-reductie tegen 2030
Referentie & Doelstelling
- 📅 Startjaar: 2019
- 💨 Scope 1 & 2 uitstoot in 2019: 2.762 ton CO₂
- 🎯 Doel voor 2030: < 1.492 ton CO₂
- 📉 Benodigde totale reductie: 1.270 ton CO₂
- ⏳ Jaarlijkse besparing nodig: ± 212 ton CO₂
Reductiedoelstelling scope 3:
- 📅 Startjaar: 2019
- Scope 3-emissies 2019: 885,07 ton CO₂e
- Scope 3-emissies 2023: 21.331,30 ton CO₂e
(dat is een stijging van maar liefst 2310%)
Er is dus sprake van een sterke toename door betere registratie en toegenomen activiteit. Het lijkt ons niet logisch dus om 2019 als officiële referentie (zoals eerder bepaald voor scope 1-2) te nemen en bouwen we daarom beter verder van 2023 tot 2030. Voor de 2026 gaan we dan voor alle 3 de scopes een nieuw referentiejaar bepalen.
We gaan uit van een reductiedoel van 20% tegen 2030, dus:
Doel: Verminderen van Scope 3-emissies met ca. 4.266 ton CO₂e tegen 2030
REDUCTIEMAATREGELEN
Met volgende maatregelen hopen we de CO2 -emissies verder te kunnen reduceren:
Maatregelen & Impact scope 1-2:
Maatregel | Totale besparing tot 2030 (indicatief) |
100% elektrificatie wagenpark | 3000 – 3500 ton CO₂ |
Machines & straaltechniek | 300 – 600 ton CO₂ |
Thuiswerk & digitaal vergaderen | 120 – 240 ton CO₂ |
Monitoring verbruik op werf | 180 – 300 ton CO₂ |
Verf & grit optimalisatie | 60 – 150 ton CO₂ |
LED & verwarming aanpassing kantoren | 30 – 90 ton CO₂ |
PROJECTEN
- gebruik van vaporblast & inductie in plaats conventioneel stralen
- uitschakelen van machines, verlichting en verwarming indien niet gebruikt
- grid recupuratie
- juiste hoeveel grit & verf bestellen
- extra focus op het verwerken/reduceren van afval
- monitoren van machines op de werf om dieseverbruik te reduceren
- optimalisatie van Farrow Flow koppeling op de straalketels voor grit reductie
FLEET
- bandenspanning controleren
- zuinig rijden
- home office & digitaal vergaderen
- overschakeling naar elektrische wagens
- laadpalen zijn voorzien bij de werknemers thuis als op de verschillende sites
GEBOUWEN
- LED-verlichting
- aanpassing verwarming kantoren in Geel
Maatregelen & Impact scope 3:
1. Transportoptimalisatie van goederenstromen
Impactpotentieel: Hoog
- Acties:
- Consolidatie van leveringen (minder lege vrachtwagens).
- Optimalisatie van logistieke routes via software.
- Verwachte reductie: 8–10% (~1.700 – 2.100 ton CO₂e).
2. Afvalreductie bij leveranciers
Impactpotentieel: Middel-Hoog
- Acties:
- Contractueel eisen stellen m.b.t. verpakkingsvrij of gerecycleerd materiaal.
- Leveranciers betrekken in circulaire initiatieven.
- Samenwerking met bedrijven die streven naar zero-waste.
- Verwachte reductie: 3–5% (~600 – 1.000 ton CO₂e).
3. Duurzaam inkopen (supply chain engagement)
Impactpotentieel: Hoog op lange termijn
- Acties:
- Preferentiële selectie van leveranciers met SBTi-doelen of ISO 14001.
- Herzien van materiaalkeuze (biogebaseerd, minder intensief qua CO₂).
- Lange termijn leveranciersbetrokkenheid bij net-zero roadmap.
- Verwachte reductie: 7–10% (~1.400 – 2.100 ton CO₂e).
Overzicht geschatte reductiepotentie
Actiegebied | % reductie | Ton CO₂e reductie |
Transportoptimalisatie | 8–10% | 1.700 – 2.100 |
Afval bij leveranciers | 3–5% | 600 – 1.000 |
Woon-werkverkeer | 1–3% | 200 – 600 |
Duurzaam inkopen | 7–10% | 1.400 – 2.100 |
Totaal (schatting) | 19–28% | 3.900 – 5.800 |
KPI’s (Key Performance Indicators)
Hoofddoelstelling KPI
KPI 0: Totale Scope 3 CO₂e-uitstoot (ton)
Doel: Reductie met 20% tegen 2030 t.o.v. 2023
Formule: Totale uitstoot Scope 3 jaar X / uitstoot in 2023 (21.331,30 ton)
Target: ≤ 17.065 ton CO₂e in 2030
Frequentie: Jaarlijks
Bron: CO₂-emissieregistratie / ketendata
KPI’s voor Transportoptimalisatie
KPI 1: Aantal gereden kilometers per ton product
Doel: Minimaliseren van inefficiënt transport
Target: -15% tegen 2027 t.o.v. 2023
Frequentie: Kwartaal
Bron: Logistieke rapportages, transporteurs
Verantwoordelijke: Warehouse Manager – Fleet Manager
KPI 2: % leveringen via lage-emissie transportmiddelen
Definitie: elektrische voertuigen
Target: ≥ 25% in 2026
Frequentie: Jaarlijks
Bron: Transportdata leveranciers
Verantwoordelijke: Warehouse Manager
KPI 3: % volle vrachten
Doel: Minder lege kilometers
Target: ≥ 85% van ritten met >75% laadcapaciteit benut
Frequentie: Maandelijks
Bron: Logistieke software, warehouse data
Verantwoordelijke: Warehouse Manager
KPI’s voor Afvalreductie bij Leveranciers
KPI 4: % leveranciers met afvalreductieplan
Target: 50% in 2025, 100% in 2028
Frequentie: Jaarlijks
Bron: Leveranciersaudit
Verantwoordelijke: Warehouse Manager
KPI 5: Aantal kg verpakkingsafval per geleverde ton
Target: -30% in 2027 t.o.v. 2023
Frequentie: Kwartaal
Bron: Inkooprapportages / verpakkingsregistratie
Verantwoordelijke: Warehouse Manager
KPI’s voor Woon-werkverkeer
KPI 6: % medewerkers dat duurzaam pendelt
Definitie: fiets, OV, carpool, EV
Target: ≥ 70% tegen 2026
Frequentie: Jaarlijks (via HR survey / mobiliteitsdata)
Verantwoordelijke: Fleet Manager
KPI 7: Gemiddelde CO₂-uitstoot per werknemer voor woon-werkverkeer
Target: -25% t.o.v. 2023
Frequentie: Jaarlijks
Bron: Mobiliteitsbudgetten, kilometerregistratie
Verantwoordelijke: Fleet Manager
KPI’s voor Duurzaam Inkopen
KPI 8: % van inkoopvolume afkomstig van duurzame leveranciers
Definitie: leveranciers met SBTi/ISO14001
Target: ≥ 60% in 2026
Frequentie: Jaarlijks
Bron: Inkoopdata, leveranciersbeoordeling
Verantwoordelijke: Warehouse Manager
KPI 9: % producten met verlaagde CO₂-impact t.o.v. standaardalternatief
Target: ≥ 30% van portfolio in 2027
Bron: productdata
Frequentie: Jaarlijks
Verantwoordelijke: Warehouse Manager
BLIJVENDE FOCUS
De resultaten en objectieven van ons duurzaamheidsysteem zijn weergegeven in ons duurzaamheidsverslag en onze beleidsverklaring legt de focus het permanent opzoeken van nieuwe reductiemogelijkheden.
In 2024 zijn we gestart met 2 nieuwe ketenanalyses : Farrow Flow koppeling en diesel reductie op de werf
In 2024 is een ketenanalyse opgesteld over het reduceren van grit door middel van de Farrow Flow koppeling en het verminderen van het verbruik van diesel op de werven in samenwerking met de externe firma NRG.
Doel:
- Optimalisatie van Werfmachines
- Gebruik van efficiëntere machines: Investeer in moderne, energiezuinige werfmachines die minder diesel verbruiken.
- Regelmatig onderhoud: Zorg voor regelmatig onderhoud van de machines om ze in optimale conditie te houden, wat het brandstofverbruik vermindert.
- Alternatieve Brandstoffen
- Biodiesel of HVO (Hydrotreated Vegetable Oil): Overweeg het gebruik van biodiesel of HVO als alternatief voor traditionele diesel. Deze brandstoffen hebben een lagere CO2-uitstoot.
- Elektrische en hybride machines: Introduceer elektrische of hybride werfmachines waar mogelijk.
- Efficiëntie in Werfbeheer
- Slimme planning: Optimaliseer de planning en logistiek op de werf om onnodig gebruik van machines te minimaliseren.
- Training van personeel: Train het personeel in efficiënte rij- en bedieningsmethoden om brandstofverbruik te verminderen.
- Gebruik van Farrow Flow Koppeling
- Reductie van grit: De Farrow Flow koppeling kan helpen bij het verminderen van grit door een efficiëntere materiaalstroom en minder slijtage aan de apparatuur.
- Onderhoud en monitoring: Regelmatig controleren en onderhouden van de koppeling om ervoor te zorgen dat deze optimaal functioneert en bijdraagt aan de reductie van emissies.
- Monitoring en Data-analyse
- Emissiemetingen: Voer regelmatige metingen uit van de emissies om de effectiviteit van de genomen maatregelen te evalueren.
- Data-analyse: Gebruik data-analyse om trends te identificeren en verdere optimalisaties door te voeren.
Ketendoelstelling
IRIS kiest er vanwege de potentie in CO2-reductie en de invloed van IRIS, voor om het besparingspotentieel dat vanuit de ketenanalyse over stralen met de Farrow Flow koppeling naar voren komt, te gebruiken als doelstelling voor de keten. Daarbij is de doelstelling als volgt:
“Iris wil in 2027 100% van de straalketels voorzien van de Farrow Flow koppeling”
2025: 50% van de straalketels aanpassen met de Farrow Flow koppeling
2026: 75%
2027: 100%
Er is voor de tweede ketenanalyse gekozen voor het reduceren van diesel op de werven door middel van implementatie van elektrische en hybride werfmachines op ten minste 3 grote werklocaties binnen 3 jaar. We starten met de metingen op de Ijsselbruggen. Hiervoor werken we samen met een externe partner NRG. Zij gaan onze toestellen monitoren waardoor de efficiënt kunnen bijsturen.
VOORUITBLIK
In 2021 zal een nieuw EMP (3.B.2_1 Energiemanagement Actieplan) opgesteld voor de periode 2021 – 2023, waarmee we invulling gaan geven aan de nieuwe strategie. De manier van communicatie betreffende onze footprint, de objectieven voor het komende jaar, de weerhouden en uitgevoerde acties en reductiemaatregelen staan beschreven in ons communicatieplan.
Via onze innovatie cel blijven we actief zoeken naar oplossingen die onze duurzaamheidsstrategie ondersteunen de komende jaren om tot verdere CO2-reductie te komen en tot een circulaire werkwijze. Bekijk zeker onze blogs alsook onze posts op LinkedIn om je te informeren hoe wij ons steentje bijdragen en ook uw CO2 footprint kunnen reduceren.
Daarnaast blijft samenwerking in de keten belangrijk voor het behalen van CO2-reductie in de sector. Samen met onze ketenpartners, zowel opdrachtgevers als leveranciers, vergroten wij het inzicht en ontwikkelen we innovatieve producten. Hiervoor is Iris Industry Solutions o.a. lid van Nederland CO2neutraal want wij zijn overtuigd dat we samen met dit waardevol netwerk van bedrijven die werk maken van CO2-reductie serieuze stappen zetten richting duurzaamheid.
Iris Industry Solutions is sinds 2017 gecertificeerd volgens de CO2 prestatieladder, voor meer informatie kan je ook onze pagina op de website van SKAO raadplegen. Onze footprint werd opgesteld conform de ISO 14064-1 norm en wordt beschreven in onze procedure voor energiereductie en vermindering van CO2 uitstoot.
🌿 Terugblik op het OnderhoudNL Industrieel Event: Samen bouwen aan duurzame oplossingen
Op dinsdag 3 juni had Iris Industry Solutions het genoegen vertegenwoordigd te zijn op het OnderhoudNL Industrieel Event – een inspirerende dag vol kennisdeling, innovatie en samenwerking binnen de wereld van industrieel onderhoud.
Duurzaamheid centraal
Tijdens het event stond duurzaamheid centraal. In het bijzonder kregen we de kans om een korte toelichting te geven op de werkzaamheden van onze Werkgroep Duurzaamheid. Binnen deze werkgroep verkennen we onder andere het concept Conservering as a Service – een innovatieve samenwerkingsvorm die gericht is op het verlengen van de levensduur van assets, het reduceren van verspilling en het stimuleren van circulaire processen.
Deze aanpak sluit naadloos aan bij onze visie: onderhoud moet niet alleen technisch effectief zijn, maar ook toekomstbestendig en maatschappelijk verantwoord.
Waardevolle ontmoetingen
Het event bood een unieke gelegenheid om ideeën uit te wisselen met collega’s uit de sector en experts van onder andere Rijkswaterstaat, die actief deelnemen aan diverse duurzaamheidswerkgroepen. Hun betrokkenheid en visie zijn van grote waarde in onze gezamenlijke zoektocht naar innovatieve oplossingen voor de uitdagingen van morgen.
Dank aan de organisatie
Een bijzonder woord van dank gaat uit naar Ferdinand Wieman voor de uitstekende organisatie van het event. Dankzij zijn inzet en die van het team van OnderhoudNL werd het een dag vol inspiratie en verbinding.
Samen werken aan een duurzame industrie
Bij Iris Industry Solutions geloven we dat samenwerking de sleutel is tot duurzame innovatie. We kijken ernaar uit om de inzichten van dit event verder te vertalen naar concrete acties binnen onze projecten en partnerschappen.
#OnderhoudNL #Rijkswaterstaat #Duurzaamheid #IndustrieelOnderhoud #ConserveringAsAService #Samenwerken #Circulariteit #Assetmanagement #Innovatie
🔗 Wil je meer weten over onze visie op duurzaamheid of samenwerken aan circulaire onderhoudsoplossingen? Neem gerust contact met ons op!.
