Betterness: het leveren van de beste customer experience

verhuisdienst
11 maart 2020

“We’re bringing betterness to people’s premises”, dat is de slogan van Iris én onze grootste drijfveer voor zowel facility management als onze industriële oplossingen. Maar wat betekent betterness nu precies en hoe kunnen we als bedrijf inspelen op belangrijke trends in customer experience? We leggen het u graag uit in deze blog.

Wat is betterness?

Het concept betterness is niets nieuws, het werd voor de eerste keer beschreven in “Betterness: Economics for Humans, een naslagwerk van Umair Haque. Het is gebaseerd op het idee dat mensen de spilfiguren zijn in een welvarende economie en draait steeds om het aanbieden van de best mogelijke customer experience.

Maar wat betekent betterness nu precies in de facilitaire en industriële dienstverlening? Wel, betterness houdt onder meer in: het opbouwen van sterke relaties tussen werknemers en de onderneming en het verbeteren van het werkgeluk en de gezondheid van de werknemers, maar bijvoorbeeld ook Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Trends in customer experience

Nu, customer experience, een belangrijk aspect binnen het concept betterness, draait om het inlossen van bepaalde verwachtingen van klanten. Naarmate onze maatschappij, wereld en technologie evolueert, veranderen deze verwachtingen. Niettegenstaande kunnen we wel drie belangrijke trends in customer experience onderscheiden, namelijk:

  • Tijd

In een tijdperk waar alles sneller en efficiënter moet verlopen, is tijd een luxe die we ons vaak niet kunnen veroorloven. Er wordt steeds meer van werknemers verwacht, waardoor bedrijven voortdurend op zoek zijn naar manieren om kostbare tijd beter te beheren en te verdelen. Voor werknemers is het bovendien essentieel om een goede balans te behouden tussen werktijd en privé. Om dergelijke doelen te kunnen bereiken, kijken bedrijven steeds vaker in de richting van de facilitaire dienstverlener.

  • Perspectieven

Elke werknemer heeft zowel professionele als persoonlijke doelen en ambities. Het streven naar en vervullen van deze dromen kan soms een ware uitdaging zijn. Een goede customer experience in facilitaire diensten kan hen helpen deze doelen te bereiken.

  • Bezorgdheid

Diezelfde werknemers maken zich ook zorgen om de wereld en maatschappij waarin ze leven en willen het graag anders zien. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en de nood aan een beter leefmilieu, gendergelijkheid, enzovoort. Het verlangen naar minder zorgen en een betere leefwereld, maakt dit de derde belangrijke trend in customer experience.

schoonmaak kantoren

Hoe betterness kan inspelen op deze trends

Gelukkig bestaan er verschillende manieren waarop betterness een impact kan hebben op deze huidige verwachtingen. We sommen graag enkele effectieve strategieën voor u op.

Automatisering en outsourcing

Om tegemoet te komen aan het schaarser worden van kostbare tijd, opteren heel wat bedrijven om bepaalde, repetitieve bedrijfsprocessen te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan technologieën zoals Artificiële Intelligentie (AI) en machine learning. Hoewel dit al heel wat tijd kan besparen en werknemers de ruimte geeft om zich verder te kunnen ontplooien, is dit niet de meest efficiënte oplossing.

Een betere strategie voor betterness is het uitbesteden van bepaalde tijdrovende taken binnen uw bedrijf. Dit kan gaan om facilitaire diensten zoals receptie of bewaking, maar er wordt eveneens vaak beroep gedaan op schoonmaakdiensten, klusjesmannen, enzovoort.

Het uit handen geven van dergelijke bedrijfsprocessen zorgt er niet alleen voor dat werknemers zich meer kunnen focussen op de kerntaken van uw bedrijf, maar kunnen daarnaast ook meer genieten van een evenwichtig privéleven. Dit laatste is het resultaat van enerzijds een verminderde workload en anderzijds van een efficiënte outsourcing waarbij werknemers en klanten steeds centraal staan. Ze worden als het ware volledig ontzorgt door ervaren facility management.

Faciliteren van klanten en hun medewerkers

We haalden het al even aan in de definitie van het concept ‘betterness’: de mens staat steeds centraal in een succesvolle economie. Daar kunnen we dan ook verder uit afleiden dat een gelukkige werknemer, een productieve en gemotiveerde werknemer is en zal zich steeds inzetten voor het behalen van de verschillende bedrijfsdoelstellingen.

Nu, employee happiness kent heel wat aspecten waaronder het welzijn van de werknemers en hun visie op de bedrijfswerking, maar ook hun dromen en ambities dragen daartoe bij. Het is dan ook essentieel als facilitair bedrijf om hierop in te spelen en hen te ondersteunen waar nodig. Een goed voorbeeld hiervan is de evolutie van het telewerken of op locatie werken of het stimuleren van sociale interactie en samenwerking tussen collega’s. Steeds meer bedrijven investeren dan ook in de nodige IT-oplossingen, gezellige koffiehoeken en vergaderruimtes om medewerkers de kans te geven op een aangename en comfortabele manier te werken.

Er wordt bovendien ook steeds meer aandacht besteed aan welzijn op het werk. Bedrijven doen hiervoor graag beroep op professionele facilitaire dienstverleners. Welzijn kent immers verschillende aspecten die binnen de expertise liggen van facility management bedrijven. Zo heb je bijvoorbeeld schoonmaak en hygiëne, catering, gebouwbeheer en onderhoud, security en hospitality.

Samen inzetten op een beter leefmilieu

Onze maatschappij wordt tegenwoordig getrokken door onder meer klimaatverandering, MVO, duurzaamheid en gelijkheid. Het is dan ook vanzelfsprekend dat deze ideeën ook hun weg vinden in de bedrijfswereld. Organisaties overal ter wereld zijn voortdurend op zoek naar manieren om bij te dragen aan een beter leefmilieu. Denk bijvoorbeeld aan een elektrisch oplaadbaar wagenpark of zonnepanelen als energiebron.

Daarnaast kan het uitbesteden van facilitaire opdrachten en bepaalde industriële taken, zoals het verwijderen van industriële coatings, aan een expert een goede investering zijn. Zo kan een facility management partner helpen bij het recycleren van papier en afval en het gebruik van milieuvriendelijke producten voor schoonmaak en groenonderhoud. Bovendien speelt een professionele facilitaire dienstverlener steeds in op de andere MVO-doelstellingen en draagt op die manier ook bij tot de beste customer experience en betterness op het werk.

Wenst u meer te weten over hoe Iris u de beste customer experience kan bieden en kan bijdragen tot betterness binnen uw bedrijf? Neem dan snel contact op met ons! We adviseren u graag over de verschillende mogelijkheden.