Facility management en AI: wat brengt de toekomst?

Robot die kuist
10 maart 2020

Artificiële Intelligentie, kortweg AI, is niet meer weg te denken uit onze professionele denk- en leefwereld. Niet vreemd natuurlijk als u bedenkt dat technologie steeds verder evolueert en volop geïntegreerd wordt in onze verschillende bedrijfsprocessen. Ook in de facilitaire dienstverlening is dat niet anders. Facility managers zien in deze innovatieve technologie immers de toekomst van hun sector.

In deze blog willen we dan ook graag enkele belangrijke vernieuwingen bespreken die Artificiële Intelligentie met zich meebrengt voor facility management, nu en in de toekomst.

Artificiële Intelligentie uitgelegd

Laten we beginnen bij het begin: wat is Artificiële Intelligentie? AI is niets anders dan het gebruik van digitale technologieën om relevante kennis te halen uit de berg verzamelde data die voor ons te complex is om te ontcijferen.

Die waardevolle kennis kan ons niet alleen helpen bij het maken van betere beslissingen, Artificiële Intelligentie kan ook gebruikt worden om machines met elkaar te laten communiceren en te leren van elkaar om zo tot een snellere en meer efficiënte werking te komen.

AI en de toekomst van facility management

Nu, wat heeft dit allemaal te maken met de toekomst van de facilitaire dienstverlening binnen uw bedrijf? Eenvoudig gezegd: alles. Deze innovatie technologische vooruitgang heeft een enorme impact op de manier van werken binnen facility management. U heeft ongetwijfeld al gemerkt dat Iris steeds vaker gebruik maakt van robots voor schoonmaak, maar de mogelijkheden van AI reiken een stuk verder dan robottechnologie. We geven u graag een overzicht van enkele andere functionaliteiten van AI binnen facility management:

Nood aan schoonmaakbeurten voorspellen

Traditiegetrouw maakt de schoonmaakdienst volgens een bepaald schema alle gebruikte ruimtes in uw kantoorgebouw schoon. Hygiëne en bacteriebestrijding is tenslotte een belangrijke factor voor een gezonde en aangename werkomgeving.

Nu, met alle huidige veranderingen in de manier waarop we werken, denk bijvoorbeeld aan telewerken of op locatie werken, is de werking van de schoonmaakdienst ook toe aan verandering. Niet alle kantoorruimtes worden voortdurend gebruikt en kunnen bijgevolg vrijgesteld worden aan de dagelijkse schoonmaakbeurt. De schoonmaakdienst kan sneller en efficiënter werken want ongebruikte kantoren krijgen geen onnodige poetsbeurt.

Tegenwoordig kan sensortechnologie facility management al helpen bij het opvolgen en bepalen van de bezetting van alle verschillende ruimtes, maar AI kan in de toekomst nog een stukje verder gaan. Het kan helpen bij het voorspellen wanneer bepaalde kantoorruimtes toe zijn aan een grondige schoonmaakbeurt en kan op basis van deze voorspellingen een werkschema genereren voor de facilitaire dienstverleners.

Dit voorspellend karakter van AI heeft overigens niet alleen een positieve impact op de schoonmaakdienst, maar kan ook gebruikt worden in andere taken binnen facility management zoals het aanbod aan kantoormaterialen te optimaliseren op basis van het actuele en voorspelde gebruik van de producten en materialen.

Iris meet bijvoorbeeld via het plaatsen van sensoren alle soorten van vervuiling van de binnenlucht en dit in real time en continu indien nodig. Een gedetailleerd rapport van de risico analyse met meetresultaten en eventuele maatregelen om de luchtkwaliteit te optimaliseren wordt dan voor u opgemaakt.

Iris Cleanfix schrobzuigrobot

Ruimteplanning

Sensortechnologie kan ook helpen bij de ruimteplanning van kantoorgebouwen. Want nu steeds meer bedrijven een open office policy hanteren of toestaan dat werknemers flexibeler werken, is de kans op onder- en overbezetting groot. Op piekmomenten zal er misschien niet voldoende plek beschikbaar zijn, terwijl dat op andere momenten net andersom is. Het is niet alleen een kostelijke zaak voor bedrijfsleiders, maar draagt ook bij tot een minder aangename werkomgeving. Door het inzetten van sensortechnologie en AI kunnen facility managers beter anticiperen op mogelijke problemen inzake ruimteplanning.

Optimalisatie van HVAC

HVAC is de Engelse afkorting die staat voor heating, ventilation en air conditioning. Binnen facility management gebruiken we deze term voor het totaal aan toestellen die samen het klimaat van het kantoorgebouw regelen, een belangrijke factor in het creëren van een aangename werkomgeving.

Nu, wanneer HVAC niet optimaal ingezet wordt, kan dit heel wat kosten met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan warm zomerweer waarbij uw werknemers maar al te graag gebruik maken van de manuele bediening van de air conditioning.

AI kan deze kostelijke pieken verminderen door te voorspellen wanneer de nodige koeling vereist is en deze in te plannen op momenten dat het energieverbruik goedkoper is zoals ’s ochtends vroeg net voor uw werknemers het kantoorgebouw betreden. Hetzelfde geldt voor verwarming en luchtcirculatie natuurlijk. Iris kan u helpen met het in kaart brengen van energiebesparingsprogramma’s en nieuwe technologieën.

Optimalisatie van de route en data

Onze ‘digital solutions’ vormen bij Iris een belangrijke ondersteuning bij de communicatie, kwaliteitsopvolging en rapportering. Als het gaat om de planning van ons dagelijks werk op honderden locaties, kunnen we rekenen op WeRoute, onze AI route optimizer, om ons de beste route te geven om onze klanten de service te bieden tegen de laagste kosten. Iris weet perfect waar de medewerkers zitten en kan ze snel aansturen voor een snelle interventie. Met WeWork worden de werkuren automatisch geregistreerd en zijn deze tot op de seconde correct. Via deze accurate informatie hebben we een duidelijk zicht van alle reeds gewerkte uren per project en per kostenplaat.

Predictieve analyse van apparatuur

Het onderhoud van verschillende kantoorapparaten gebeurt traditioneel op vaste tijdstippen of wanneer er zich een defect voordoet dat voor hinderlijke storingen zorgt. Zo’n ad hoc onderhoud heeft niet alleen een negatief effect op het kostenplaatje van facility management, maar is ook niet meteen efficiënt.

Wanneer uw bedrijf gebruik maakt van ingebouwde sensoren in de apparatuur, kan u met AI de nodige gegevens verzamelen en analyseren om zo voorspellingen te doen over de staat van de verschillende onderdelen. Bovendien kan AI u aan de hand van de voorspellingen een specifiek onderhoudsschema bezorgen om ervoor te zorgen dat uw toestellen steeds beschikbaar blijven. Zo’n predictieve aanpak heeft dus niet alleen een gunstig effect op de productiviteit van uw bedrijf, maar ook op uw budget en het comfort van uw werknemers.

Op welke manier u ook Artificiële Intelligentie in uw facility management integreert, u zal er in de toekomst duidelijk de vruchten van werpen. Wenst u meer te weten over de impact van AI op het facility management van de toekomst? Of bent u nieuwsgierig naar welke innovatieve technologieën Iris toepast in haar facilitaire dienstverlening? Neem dan snel contact op met ons.