Wat is de rol van facility managers voor welzijn op het werk?

facility management zorgeloos
16 juli 2019

De laatste jaren krijgen bedrijven te kampen met een groeiend aantal werknemers met burn-out en een hoog ziekteverzuim. Dit komt vaak door een combinatie van de hoge werkdruk en een onaangename en ongezonde werkomgeving. Werknemers willen zich gezond en gelukkig voelen op hun werk om zo optimaal te kunnen presteren. Ze hechten veel belang aan een werkplek waar ze zich kunnen ontplooien en zich thuis kunnen voelen.

Daarom gaan steeds meer bedrijven op zoek naar manieren om de werkomgeving te verbeteren inzake gezondheid en werkbeleving. Het komt erop aan werknemers het gevoel te geven dat er voor hen goed gezorgd wordt en dat hun aanwezigheid op de werkvloer niet enkel draait om presteren. Facility management kan daarbij op verschillende vlakken een grote rol spelen.

Een aangename werkomgeving en infrastructuur

Een gezonde en aangename werkplek begint bij een geschikte werkruimte en infrastructuur. Dat kan soms een grotere uitdaging zijn dan u denkt. De gemiddelde oppervlakte van een kantoor is immers enorm gedaald door de intrede van thuiswerken en flex desk kantoren. Door die kleinere kantoorruimtes mooi aan te kleden, met oog op functionaliteit, en te voorzien van het juiste comfort kunnen uw medewerkers met het nodige enthousiasme hun taken uitvoeren. Daarbij houdt facility management steeds rekening met enkele gezondheidsoverwegingen als verlichting, luchtkwaliteit en klimaatregeling.

Een klusjesman kijkt er bijvoorbeeld op toe dat het ventilatiesysteem voor de nodige zuurstofcirculatie zorgt en dat de temperatuurregeling steeds goed functioneert en afgesteld is. De juiste verlichting kan eveneens wonderen verrichten in het creëren van een aangename werkplek zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen. Denkt u bijvoorbeeld aan het vervangen van die onaangename TL-verlichting door LED-lampen. De groendienst binnen facility management zorgt dan weer voor de planten in het kantoor en een aangename bedrijfstuin. Een beetje groen draagt immers bij tot het creëren van een sfeervolle werkomgeving én filtert de lucht op een natuurlijke manier.

verhuisdienst

Schoonmaak en hygiëne

Schoonmaken vormt een belangrijk onderdeel van de facilitaire dienstverlening en heeft een grote impact op hoe werknemers hun werkplek ervaren. Een verzorgd hygiënisch kantoor is vanzelfsprekend aantrekkelijker en zorgt voor het nodige comfort. Gaande van opgeruimde en schoongemaakte vergaderzalen en bureaus, tot hygiënisch sanitair en bacterievrije apparatuur als computers, toetsenborden, enzovoort.

De schoonmaakdienst helpt zo rechtstreeks bij het inperken van het ziekteverzuim. Sta er maar eens bij stil hoeveel mensen het kopieerapparaat, de liftknop of trapleuning, de stoelen, telefoons en dergelijke aanraken. Wanneer alles goed schoongemaakt is, is de kans een stuk kleiner dat medewerkers bacteriën aan elkaar doorgeven en ziek worden.

Waardecreatie en hospitality

Facility management heeft in de loop der jaren heel wat evoluties meegemaakt. De diensten concentreerden zich vroeger uitsluitend op de praktische zaken als gebouwbeheer, onderhoud, schoonmaak en catering. Nu is dat helemaal anders. De focus op het welzijn en het werkgeluk van de werknemer wordt steeds groter.

De werkomgeving is niet meer louter een plek om geld te verdienen, maar ook een plek om zich thuis te voelen, te kunnen groeien in een job en mee bij te dragen aan een groter geheel. Medewerkers ontmoeten elkaar bijvoorbeeld steeds meer buiten de vergaderzalen om bij de koffieautomaat om ideeën uit te wisselen of maken gebruik van thuiswerken of op locatie werken. Kortom, werken gebeurt steeds vaker op een comfortabele en fijne manier.

Om werknemers te kunnen ondersteunen in dit Nieuwe Werken evolueerden de facilitaire diensten mee en introduceerden zij onder meer de term ‘hospitality’ binnen hun dienstverlening. Hoewel er binnen facility management geen eenduidige betekenis is voor deze term, kan het worden omschreven als gastvrijheid en klantgerichtheid op alle niveaus van de dienstverlening.

Zo staan zowel de receptioniste als de beveiligingsagent, klusjesman en schoonmaakploeg steeds ter beschikking om de medewerkers welkom te doen voelen en hen bij te staan in het oplossen van bepaalde problemen. Daarnaast draagt de kwaliteit van onderhoud en schoonmaak bijvoorbeeld eveneens bij aan de gastvrijheid naar de werknemers toe. De toegankelijkheid en klantgerichtheid van het facilitaire personeel speelt hierbij een grote rol.

We kunnen dus concluderen dat een goede facilitaire dienstverlening een cruciale factor is in het welzijn op de werkvloer. Aandacht voor een gezonde en aangename werkomgeving heeft een positief effect op hoe uw werknemers de werkplek ervaren en zal bijgevolg bijdragen aan een verhoogde productiviteit en een lager ziekteverzuim. Uw medewerkers zullen immers met plezier hun taken uitvoeren.

Wil u weten wat facility management nog meer kan betekenen voor uw onderneming? Neem dan snel contact met ons op!